goa2023.reismee.nl

Mumbai

25 januari 2023/ Mumbai

Plaatselijke tijdom 04.30aangekomen in het hotel in Mumbai. De vlucht verliep prima, Jan en ik waren met nog 10 andere passagiers de enige niet Indiërs aan boord van de KLM vlucht. De afhandeling op Mumbai Airport verliep zeer traag. Rijen dik voor de balies voor visa controle, vingerafdruk, irisscan en nog een laatste bagage controle. Check, check, dubbelcheck, welcome in India!
Heerlijk geslapen in de grootste en dichtst bevolkte stad ter wereld, 22 miljoen inwoners!
Één van die inwoners is Abdul, onze chauffeur voor de sightseeing Mumbai.
We hadden zelf een route gepland (zie kaartje) maar zoals ik ondertussen wel gewend ben loopt in India alles net een beetje anders. Vol vertrouwen in Abdul hebben we hem de vrije hand gegeven natuurlijk wel van te voren onze uitgezochte highlights laten weten én een prijs afgesproken.

Onze eerste stop de Dhobi Ghats, de laundry van Mumbai waar honderden wasmannen zorg dragen voor schone was. Voor de inwoners van de stad is het nog altijd goedkoper om de was door de wasmannen te laten doen dan zelf een wasmachine aan te schaffen. Hotels, ziekenhuizen en bedrijven laten de was ophalen om het de volgende dag schoon en gestreken weer te kunnen gebruiken. De vele wasmannen wonen in de laundry met hun families. De wasmannen hebben ons het logistieke systeem uit gelegd om al die zelfde witte lakens, op elkaar lijkende spijkerbroeken en sari s weer bij het juiste adres af te leveren. En wasdrogers ......die hebben ze hier niet nodig!

Onze volgende stop was bij het Victoria station (Unesco werelderfgoed), gebouwd in de Engelse koloniale tijd. Per dag maken 2 miljoen reizigers gebruik van dit station, de treinen zijn 10x zo vol als eigenlijk is toegestaan. Daarom zijn er treincoupés “ Ladies only” zodat je niet dicht tegen een man aan hoeft te staan. Terwijl de treinen langzaam aan gaan rijden kun je er nog al rennend inspringen. Is er geen plek meer voor je dan kom je half hangend in de deur toch nog aan op je bestemming!
Op het station een heerlijke verse samosa gegeten, bladerdeeg met kruidige aardappel erin.

Vervolgens naar de Gateway of India gereden, een monument bij de haven van Mumbai, zonder twijfel de populairste hotspot!
Wij waren hier zelf ook een bezienswaardigheid, we zijn met heel wat Indiase families op de foto gegaan, zelfs het thuisfront werd gebeld met een videocall om ons te laten zien. Tegenover de gate is het zeer luxueuze bekende Taj Mahal Palace hotel ook gebouwd in de koloniale tijd en bekend vanwege de vele beroemdheden die hier zijn geweest en nog steeds komen. In 2008 heeft er zich een afschuwelijk drama afgespeeld in het hotel. Tijdens een aanslag op het hotel stelde het hotelpersoneel zich heldhaftig op waardoor vele levens zijn gered. In plaats van zichzelf in veiligheid te stellen kozen zij ervoor om te blijven om voor de gasten te zorgen. Als hommage aan het personeel is er een film gemaakt van het aangrijpende verhaal. Hotel Mumbai is te zien op Netflix, de openingszin van de film is “the guest is God”, de woorden die de chef van het hotel het personeel toesprak bij de aanslag.

De tegenstelling in het hotel is groot met de buitenwereld, de grote luxe merken hebben shops in het hotel (oa Rolex, Louis Vuitton) . Pracht en praal is de beste omschrijving voor het hotel met een ongekende service, uitstraling en sfeer. Na een spicy lunch in het hotel hebben we onze tour hervat. De oudste tempel van Mumbai bezocht, een kleurrijke tempel waar we al luisterend naar de mantra’s s de geuren van wierook en bloemenkransen hebben kunnen opsnuiven. Op weg naar onze laatste bestemming rijden we langs het duurste huis ter wereld want dat staat in Mumbai! Het is een wolkenkrabber (grond is schaars en daarom is er in de hoogte gebouwd) van 27 etages. Parkeerplek voor 168 auto s, 3 helicopterplatforms, 9 liften, een balzaal, luxueus zwembad, een bioscoopzaal en hangtuinen met uitzicht.......... op de sloppenwijken!

Tegen zonsondergang waren we bij onze laatste stop Juhu beach, één van de bekendste en langste stranden van Mumbai
Het strand staat bekend om de vele streetfood stalletjes, de prachtige zonsondergangen, de strandverkopers, de families die bij elkaar komen om iets te vieren, verliefden die elkaar daar ontmoeten en als decor voor menig Bollywood film. Ook daar werden we weer gevraagd met families te poseren. In één van de stalletjes (Mumbai telt er ca 300.000 ) wat Indiase snacks gegeten.

Buiten alle bezienswaardigheden hebben we heel veel in de file gestaan, daar staat Mumbai ook bekend om. Over 30 kilometer doe je ongeveer 1,5 uur. Veel langer dan gepland hebben wij gebruik gemaakt van Abdul zijn diensten. De van te voren afgesproken prijs stond niet meer in verhouding. En Abdul gaf aan “ when you are happy, I m happy” , hij liet aan ons over of wij ons aan de afgesproken prijs hielden of niet.

Terwijl Jan hem de roepies toe stopte vroeg ik aan Abdul of hij het fijn vond om in Mumbai te wonen. Abdul keek me zeer verbaasd aan , stopte het geld in zijn broekzak en reed happy weg!

Lieve groet!
Constantine

Jolanda Commijs

Hoi Constantine, wat kun je het toch beeldend en fijn leesbaar beschrijven. Het is een talent!
En wat mooi: een happy Abdul en jullie een gedenkwaardige sightseeing!
Veel plezier verder en tot de volgend verhalen. X

Monique

Wat een geweldig reisverhaal van de eerste dagen. Dit is genieten.
Kijk uit naar je volgende reisblog.

Dingina

Mooi Constantine, heel beeldend beschreven, en wat veel al voor een dag, ik zie het bijna voor me!!!

Erwin en Nicolette

Heel mooi beschreven! We kijken uit naar jullie volgende ervaringen. Veel plezier.

Quintijn

Leuk!

Janny

Ja 22 miljoen inwoners, een fantastische stad!
2009 waren Klaas en ik er precies 1 jaar na de aanslag.
Wat een militairen en beveiliging was er bij het Taj hotel.
Enorme indruk heeft het op ons gemaakt, in de vroege uren zo voor 6.00 uur ‘s morgens liggen mensen massaal op straat te slapen of al onderweg naar de markt.
Onvoorstelbaar triest en prachtig !

Lucienne

Heerlijk om te lezen. Krijg er weer echt reus kriebels van. Wel druk en vermoeiend Mumbai maar ik ruik, proef en zie de kleuren en het leven. Wacht vol spanning af voor je nieuwe verhalen. Super leuk om mee te mogen reizen. ?

Ewald en Jeanette

Wat een prachtig verhaal, je kunt zo solliciteren bij 3 op reis.
Leuk om dit met jullie mee te maken!
We kijken uit naar het volgende verhaal en foto’s
Liefs ???.

Loes

Mooi verslag, leuk om op deze manier met jullie mee te reizen!
Liefs Loes

Petra

Constantine, dit is weet genieten! Dankjewel voor deze eerste ervaringen. We gaan jullie volgen groetjes uit een vandaag grijs Nederland.

Jantine

Ik ben weer even terug in kleurrijk/geurrijk India en krijg zin om te reizen! Dank dat ik jullie ervaringen mag “meemaken”. Prachtig beschreven!

Annelies

Ik hoef alleen maar mijn ogen dicht te doen en zie het allemaal zo voor me terwijl ik er nooit geweest ben en het alleen van tv ken. Wat een prachtige ervaring.

Yvonne

Erg leuk geschreven of ik er zelf bij ben. Geniet van jullie vakantie!!