goa2023.reismee.nl

Bananenfestival

Bananenfestival, zaterdag 11 februari

Vanavond zijn we naar het bananenfestival geweest in Calangute, ongeveer 5 kilometer van onze lokatie af. Calangute is nog veel drukker dan Candolim, het is een aaneenschakeling van kleine Indiase shops, restaurants, hotels, souvenir markten, winkels en drinkgelegenheden. Het bananenfestival was een kleurrijk geheel, het plafond van de tempel hing vol met trossen bananen. De bananen zijn geschonken door de bevolking, worden aan het plafond van de tempel gehangen en vervolgens verkocht, de opbrengst is voor de tempel. Wij hebben een bloemenslinger, een doosje wierook en bananen gekocht om te offeren
bij het altaar. Voordat je de tempel binnen gaat doe je eerst je schoenen uit, dan luid je de bel zodat de goden weten dat je in de tempel bent. Als je bij de priester aankomt overhandig je de bloemenslinger, de wierook en de bananen. De priester vraagt dan je naam en prevelt een gebed, dan krijg je weer wat terug van wat je net gegeven hebt en leg je het bij een ander altaar omgeven door walmen wierook en brandende kaarsjes. De priester geeft je een lepeltje met kokosnootmelk in je handpalm die je gedeeltelijk opdrinkt en het overige smeer je in je haar. Een bijzonder ritueel! Rondom de tempel was er een braderie, een kleine kermis (draaimolen die nog met de hand wordt gedraaid) en veel eetstalletjes. Het is een evenement voor de locale bevolking, we hebben geen toerist gezien. De bedelaars die op ons afkwamen vonden we onprettig, op een gegeven moment stonden er 5 om ons heen, deze komen uit de arme deelstaten van India. We hebben in één van de stalletjes een zeer pittig gerecht gegeten, onze mond en lippen stonden in vuur en vlam! Jan heeft erg genoten van de terugrit met de tuktuk, het leek wel of we in een scene van een James Bond film verzeild waren. Al claxonnerend kriskras door het drukke verkeer heen, links en rechts inhalend met tegemoetkomend verkeer op een paar meter afstand.

Gisteren was het de warmste dag in Goa ooit gemeten in de maand februari sinds 24 jaar, 37,9 graden. We vertoeven dan ook de meeste dagen in de strandtent met de branding op een paar meter afstand wachtend op een briesje vanaf zee.

Kleurrijk India, wat vind ik je mooi!

Liefs,
Constantine

Monique

Wat bijzonder om dit mee te maken!

Janny

Ja soms echt vervelend en ook beangstigend de bedelaars.
Ze geven elkaar seintjes en als je ze iets geeft dan komen er opeens veel meer.
Lees soms je verhaal iets later, maar lees (verslind) ze wel hoor!
Zie het helemaal voor me die race in de tuktuk, doodeng maar eenmaal veilig “thuis” kun je er om lachen
XXX

Dingina

Wat een bijzondere ceremonie, mooi om mee te maken (en heerlijk om te lezen!!!).